Seterveien

Opplev de fine turene gjennom seterdalene langs fjellene.

Hele trasèen kan med fordel deles opp i kortere dagsturer. Vårt forslag er fire, for da har man god tid til å se, stoppe og oppleve underveis, men dette er naturligvis opp til hver enkelt å bestemme. Trasèen er skiltet i begge retninger, men de fleste velger å starte på Røros. Det er aller meste av Seterveien
Røros-Alvdal er lagt til fine seterveier med grusdekke, men noen steder som ut fra Røros, i Dalsbygda sentrum og inn til Alvdal er det asfaltert.

Det er to stipartier underveis, fra Sparsjøvollen og ned til veien ved Savalsjøen, og fra Myrvangsetra i Kroktjønnlia til Skårvangen hvor man krysser riksvei 3. Noen steder er det vått og vi jobber for tiden med å kloppe de bløteste partiene. Frem til vi er ferdige, kan det være lurt å ha med et ekstra sokkeskift i sekken. Video: Håkon Aksdal

Røros - Vingelen

Strekningen er 47 km og foregår på asfalt de første km. fra Røros til Galåen hvor du samtidig kan nyte den vakre utsikten mot Hummelfjellet. Ferden går videre til Korbakken ikke langt fra Os sentrum før du fortsetter opp til Øvre Dalsbygdvei hvor utsikten først mot Osgårdene og Glomma, og deretter Dalsbygda åpner seg. Gjennom seterlandskapet på vei mot den vakre fjellbygda Vingelen passeres flere aktive setrer. Vingelen nasjonalparklandsby er definitivt verdt en stopp, en overnatting og en smak av lokalmat.
Foto: Destinasjon Røros

Vingelen - Savalen

Strekningen er 51 km lang og går på grusveier i vakkert seterlandskap. Her er det mange aktive setrer og du er nesten garantert å treffe kyr, sauer eller hester langs veien. Midtveis på etappen til Savalen ved Kroktjønnlia/Myrvangsetra er det noen bløte partier på en stistrekning på ca. 1,5 km hvor det må påregnes noe trilling av sykkel. Etter å ha forsert stien kommer du snart til kryssing av riksvei 3, hvor du er på veien i ca. 100 meter før du tar av til høyre og fortsetter over brua mot Savalen. Ferden går videre langs elva frem til Sparsjøvollen hvor er det er et stiparti på ca. fem km til du er nede på grusveien til Savalen.
Foto: Savalen fjellhotell

Savalen - Grimsbu

Strekningen fra Savalen til Grimsbu er 33 km lang og følger til å begynne med Strålsjøåsveien ned til Egnund bru. Etter å ha syklet over brua på riksveien fortsetter vi inn på skogsbilveien til venstre (NB! for tiden foregår det veiarbeid der og det kan være vanskelig å finne merkinga - så sjekk kartet) og etter noen hundre meter tar vi over brua over Folla før vi fortsetter på fine grusveier på sørsida av elva videre opp til Grimsbu. Foto: Roar Aksdal

Grimsbu - Alvdal

Strekningen fra Grimsbu til Alvdal er 31 km. Den starter flatt på fine grusveier før klatringa opp Reinslivegen starter. Her går det oppover i flere kilometer og det kan være lurt å trille sykkelen av og til. Lenger opp flater det ut og det går fint an å sykle resten. Belønninga for slitne ben kommer når man passerer tregrensa og utsikten mot Rondane, Alvdal vestfjell, Sølnkletten og Tronfjell åpenbarer seg. Reinslihytta som ligger 1035 moh. er Seterveiens høyeste punkt. Deretter går det nedover vakre Haustdalen hvor det fortsatt er aktiv setring. I starten er veien litt steinete, men deretter går resten av turen på førsteklasses underlag helt frem til Alvdal. Foto: Huset Aukrust