Hopp til innholdet

Setereventyret i Nord-Østerdal og Rørosregionen

Video: Håkon Aksdal

Hvordan bruke kartet?

Her ser du en beskrivelse for hvordan man kan legge inn kartet på sin telefon eller pc.

Har du spørsmål knyttet til kartene eller ønsker å få tilsendt de i gpx eller tcx format så ta kontakt med oss på post@seterveien.no.

Her er kartinstrukser for nedlastning.

Kun eksempelbilde, trykk link for mer info.

Røros - Vingelen

47 km

De første kilometerne foregår langs asfaltert vei fra Røros til Galåen hvor du samtidig kan nyte den vakre utsikten mot Hummelfjellet. Ferden går videre til Korbakken ikke langt fra Os sentrum før du fortsetter opp til Øvre Dalsbygdvei hvor utsikten først mot Osgårdene og Glomma, og deretter Dalsbygda åpner seg. Gjennom seterlandskapet på vei mot den vakre fjellbygda Vingelen passeres flere aktive setrer. Vingelen nasjonalparklandsby er definitivt verdt en stopp, en overnatting og en smak av lokalmat.
Foto: Destinasjon Røros

Røros Sykkelferie
Savalen sykkelferie

Vingelen - Savalen

51 km

Strekningen går langs grusveier i vakkert seterlandskap. Her er det mange aktive setrer og du er nesten garantert å treffe kyr, sauer eller hester langs veien. Midtveis på etappen til Savalen ved Kroktjønnlia/Myrvangsetra er det noen bløte partier på en stistrekning på ca. 1,5 km hvor det må påregnes noe trilling av sykkel. Etter å ha forsert stien kommer du snart til kryssing av riksvei 3, hvor du er på veien i ca. 100 meter før du tar av til høyre og fortsetter over brua mot Savalen. Ferden går videre langs elva frem til Sparsjøvollen hvor er det er et stiparti på ca. fem km til du er nede på grusveien til Savalen.
Foto: Savalen fjellhotell

Savalen - Grimsbu

44 km

Fra Savalen følger dere Sjøliveien på østsida av Savalsjøen. Dere sykler langs sjøen hele veien helt til dere tar til venstre opp igjennom Lomsjødalen. Dette er en vakker seterdal med aktiv setring, hvor det passer godt å ta en pause og nyte omgivelsene. Når det har passert gjennom dalen, venter et par kilometer med nedoverbakker til dere kommer ned på fylkesvei 29 / Folldalsveien, tar da til venstre, sykler ca. 1 km på asfalten og tar til så høyre over brua over Folla ved Ormbolet. Dere kommer da inn på en grusvei som heter Kolveveien og fortsetter helt til denne deler seg, tar så til høyre i veidele og kommer inn på Rykrokveien. Denne følger dere helt frem til brua over elva ved Grimsbu. Dere skal ikke over brua, men ta til venstre inn på Kvebergsøyveien som dere følger helt til frem til Kvebergsøya Gård.

Grimsbu sykkelferie i Norge
Alvdal sykkel

Grimsbu - Alvdal

31 km

Strekningen starter flatt på fine grusveier før klatringa opp Reinslivegen starter. Her går det oppover i flere kilometer og det kan være lurt å trille sykkelen av og til. Lenger opp flater det ut og det går fint an å sykle resten. Belønninga for slitne ben kommer når man passerer tregrensa og utsikten mot Rondane, Alvdal vestfjell, Sølnkletten og Tronfjell åpenbarer seg. Reinslihytta som ligger 1035 moh. er Seterveiens høyeste punkt. Deretter går det nedover vakre Haustdalen hvor det fortsatt er aktiv setring. I starten er veien litt steinete, men deretter går resten av turen på førsteklasses underlag helt frem til Alvdal. Foto: Huset Aukrust